KURUMSAL KİMLİK NEDİR? AMACI VE BİLEŞENLERİ NELERDİR?

Reklam ve Tanıtım çalışmalarıyla müşterilerinin pazarlama gücünü arttıran VAV Reklam Ajansı genel olarak işlere logo tasarımı ile başlamaktadır. Çünkü Logo şirketleri ilk yansıtan simgedir. Tasarlanan Logo; Kurumsal kimlik çalışması olsun, web tasarımı olsun diğer tüm reklam ve tanıtım araçlarının temeli oluşturup tüm bu diğer çalışmalarla ahenk içinde olmalıdır. Bu nedenle Logo tasarımına yeterli süreyi ayırıp şirketlerin müşterilerine vermek istedikleri mesajı iletecek, renklerin ve çizgilerin potansiyel müşterilerin bilinçaltında oluşturduğu etkiyi düşünerek tasarlanmaktadır. Tüm tasarımlarda olduğu gibi bu da bir dizayn döngüsünden geçer ve müşterinin onay verdiği son haliyle diğer reklam araçlarına temel oluşturur. Logonun akılda kalınabilirliği çok önemli olduğundan modern logolar sade, okunabilir ve ilk 2 saniyede vermek istediği etkiyi vermelidir. Logonun her şirkete özgü olması gerekmektedir aynı zamanda yazı karakteri de firmanın kişiliğini yansıtmalıdır.

LOGO

   Logo yapılan ilk günde şirketler için büyük avantajlar sağlamasa da sektörlerinde uzun yıllar bulunmak isteyip, rakiplerine karşı bilinirlik ve güvenirlik imajını korumak isteyen şirketler için markalaşma sürecinde büyük etkiye sahiptir. Dünya lideri firmalar incelendiğinde logo ve reklam araçlarına verdikleri önem, başlangıç ve büyüme süreçlerinde yaptıkları bu alandaki çalışmalarla gözlemlenmeli ve küçük ve orta ölçekli firmalar tarafından örnek alınmalıdır. Sonuç olarak firmayı ilk temsil edecek, şirketin imzası olacak reklam aracı LOGO' dur.

   Logoların oranlarının, kullanım alanlarına göre boyutlarının, pantone koduyla renklerinin, doğru ve muhtemel hatalı kullanımlarının, yazı karakterinin belirtildiği kurumsal kimlik çalışmaları günümüz lider şirketleri tarafından kitapçıklar haline getirilmeye başlanmıştır. Detaylı bilgilere yer verilen bu kitapçık ile; tüm çalışanlara şirketin temsil edilmesi amacıyla oluşturulan kurumsal kimliğin doğru ve eksiksiz kullanımını, uzun yıllara rağmen bu şirket bilgilerinin aktarılması amaçlamaktadır. Detaylı açıklamak gerekirse örnek olarak alınacak bir renk konusunda tasarımlar için pantone ve cmyk renk kodları, ofset baskı mürekkebi karışım oranları, vinil karşılığı ral kodu ile belirtilen bir kurumsal kimlik çalışmasına sahip işletme reklam ve tanıtım işlerinde her kime bu baskıları yaptırırsa yaptırsın uluslara arası kullanılan bu kodlar sayesinde yanlış yapma ihtimalini en aza indirir. Kurumsal kimliği oluşturma sürecide diğer tasarım süreçlerine benzer bir yapıda; planlama, zamanlama, sunum, revizyonlar ve baskı uygulama ile son bulmaktadır. Kurum içinde ve dışında kullanılan kurumsal kimlik kullanım alanları;

ANTETLİ KAĞIT

   Logonun yer aldığı genellikle A4 kağıt ölçülerinde kullanılan antetli kağıt, çoğu uygulamada standart kağıtlara baskı yapılsa da daha özel yazışma ve belgelerde gofre (kabartma), varak baskı, bölgesel parlaklık ve özel kesim uygulamaları ile daha kaliteli ürünler ortaya çıkmaktadır. Özel uygulamalar maliyetli olacağından sık ve standart kullanımlar ile özel kullanımlar için iki farklı baskı yaptırıp yerine göre kullanmak daha optimal bir tercih olacaktır.

DİPLOMAT ZARF

   Diğer bir kurumsal kimlik ürünü olan zarflar genel olarak şirket dışı yazışma ve evraklarda kullanılarak iletişimde olunan kişi ve firmalara ciddi ve ayrıntılara dikkat eden bir firma imajını vermektedir. Diplomat zarflarda farklı model seçenekleri olsa da genel olarak standart kapalı ve bankaların sık kullandığı pencereli model tercih edilmektedir.

KARTVİZİT

   İş dünyasının vazgeçilmez reklam ve tanıtım aracı kartvizitler; şirket çalışanlarının iletişim bilgilerinin, kurum içindeki pozisyonlarını ve logonun belirli renk ve oranlarda tasarımı ile oluşturulur. Kurumsal kartvizitlerde çalışanların kişisel bilgilerine yer verilmez ama kendisine özel kart baskısı yapacak şahsın mimar, avukat, mühendis gibi kavramları tasarımda istemesi normal bir uygulamadır. Kartvizit de şirket telefonu, fax, internet sitesi, adres ve günümüz teknolojisiyle barkod içermektedir. Kurumsal kartvizitlerde resimlerin bulunması da kurumsal imajını zedeleyeceğinden bu tür nesnelere broşürlerde yer verilmelidir. Kartvizitlerin kullanımı esnasında da dikkat edilecek bazı önemli hususlar bulunmaktadır. Aynı kişiye birden fazla kartvizit verilmemesi, kartvizitin mümkünse el sıkışmadan önce verilmesi, herhangi bir dosya ve kataloga zımbalamak, verilen kartvizitin karalanması, karşı tarafın kartvizit vermesine zaman tanınması, alınan kartvizitin direk cüzdana koyulmadan incelenmesi ve toplantılar esnasında sürekli kartvizit ile oynanmaması tavsiye edilir.

MAKTU FORM

   Bunların dışında yaygın kullanımda muhasebede kullanılacak fatura, irsaliye, maktu formlar, cd ve cd zarfı, cepli dosya, bloknotlar, kurum içi yönlendirme ve oda tabelaları, masa ve duvar bayrakları, dijital materyaller, şirket kurumsal kılık ve kıyafetleri, yaka kartları ve rozetler, araç giydirme, bina cephesi, totem ve iç tasarımlar, gazete dergi ve benzeri tanıtım ürünleri, yıl sonu promosyon ürünleri, kurumsal web sitesi ile şirketin kurumsal kimlik ihtiyacının büyük kısmı karşılanmış olmaktadır.